2 iunie 2025, 12:34
Vârsta medie a vehiculelor a atins sau depăşit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenţi (48%) conduc maşini mai vechi de un deceniu, arată un studiu realizat de Grupul MOL în şase ţări din Europa Centrală şi de Est. Potrivit studiului, şoferii subestimează vârsta reală a maşinilor şi amână înlocuirea vehiculelor.
”Un studiu recent realizat de Grupul MOL în şase ţări din Europa Centrală şi de Est arată că vârsta medie a vehiculelor a atins sau depăşit 12 ani, iar aproape jumătate dintre respondenţi (48%) conduc maşini mai vechi de un deceniu. Cu toate acestea, majoritatea şoferilor nu consideră că vehiculele lor sunt „vechi”: 44% spun că maşina lor nu mai e nouă, dar nici veche”, arată MOL.
Studiul — care se bazează pe răspunsurile a peste 1.700 de membri ai programului de loialitate MOL Move din Ungaria, România, Cehia, Slovacia, Serbia şi Slovenia — a analizat obiceiurile legate de întreţinerea maşinilor şi atitudinea faţă de carburanţii premium.
Datele oficiale ale UE arată o vârstă medie a vehiculelor de 15 ani în Ungaria, 15,5 ani în România, 15,1 ani în Slovacia şi 16,2 ani în Cehia.
Cu toate acestea, estimările auto-raportate sunt semnificativ mai mici în toate ţările, ceea ce sugerează că mulţi şoferi fie subestimează, fie ignoră vârsta reală a maşinilor lor. În România, doar 20% dintre respondenţi cred că vehiculul lor este vechi — deşi aproape jumătate dintre ei (47%) conduc maşini mai vechi de 10 ani.
Studiul a mai arătat că aproape jumătate dintre şoferii din regiune nu intenţionează să îşi schimbe maşina în următorii cinci ani — indiferent de vârsta acesteia.
”În mod îngrijorător, unul din zece respondenţi (10%) a declarat că în prezent nu îşi permite nici măcar o reparaţie minoră. Această lipsă de flexibilitate financiară şi amânarea întreţinerii prezintă riscuri semnificative pentru siguranţa rutieră. În acest context, devin tot mai importante soluţiile accesibile, de zi cu zi, care pot prelungi durata de viaţă a vehiculului — cum ar fi utilizarea carburanţilor premium. În regiune, 64% dintre şoferi folosesc carburanţi premium cel puţin o dată, iar 30% dintre aceştia aleg un astfel de carburant de cel puţin patru ori din zece alimentări”, menţionează studiul.
Majoritatea respondenţilor cred în beneficiile carburanţilor premium: 60% sunt de acord că aceştia îmbunătăţesc performanţa motorului, în timp ce 56% cred că ajută la prelungirea duratei de viaţă a acestuia.
58% dintre şoferii români evaluează că fac tot ce consideră că ar ajuta pentru mentenanţa maşinii, cu 18 puncte procentuale mai mult decât media respondenţilor. În plus, jumătate dintre respondenţii români aleg carburant premium pentru cel puţin patru din zece alimentări. Doar 13% nu folosesc deloc carburanţi premium, semnificativ mai puţini decât media regiunii (27%). Această abordare arată că românii sunt responsabili şi atenţi la măsurile pe care le pot lua pentru a asigura îngrijirea maşinii, în contextul în care pentru ei este important ca maşina să fie de încredere şi funcţională o perioadă îndelungată, fără probleme mecanice majore, să poată fi folosită în siguranţă şi să menţină costurile de întreţinere reduse.
„Programul MOL Move este o comunitate în care utilizatorii au beneficii de loialitate, dar şi acces la costuri mai mici pentru produse care contribuie activ la sustenabilitatea pe termen lung a maşinilor lor. Vedem aici o preferinţă mai mare pentru carburanţii premium, iar acest aspect se datorează şi faptului că oamenii cred în beneficiile oferite de aceştia, mai ales în capacitatea lor de a îmbunătăţi performanţa motorului”, a declarat Geanina Ghiculescu, head Retail MOL România.
Carburanţii premium conţin aditivi speciali care ajută la prevenirea acumulării de depuneri în interiorul motorului — în special pe injectoare şi supape — depuneri care, în timp, pot duce la reducerea performanţei, consum mai mare de carburant şi defecţiuni mai frecvente.
”MOL a dezvoltat carburanţii premium MOL EVO Diesel Plus şi MOL EVO 100 Plus tocmai pentru a combate aceste probleme, oferind soluţii moderne şi eficiente, testate în laboratoare independente. Utilizarea regulată a acestor carburanţi asigură atât curăţarea foarte bună a sistemului de alimentare şi menţine funcţionarea mai „tânără” a motorului — rezultând într-un ralanti mai lin, zgomot redus şi durată de viaţă mai mare a motorului. Aceste beneficii se aplică nu doar motoarelor moderne cu injecţie directă, ci şi modelelor mai vechi, unde îndepărtarea depunerilor este cu atât mai importantă”, mai arată compania.
Grupul MOL este o companie internaţională integrată de petrol, gaze naturale, petrochimie şi retail, cu sediul central în Budapesta, Ungaria. Are operaţiuni în peste 30 de ţări, 25.000 de angajaţi în întreaga lume şi peste 100 de ani de experienţă în industrie. Grupul MOL controlează trei rafinării şi două unităţi petrochimice la nivelul managementului integrat al lanţului de aprovizionare în Ungaria, Slovacia şi Croaţia. Compania are, de asemenea, o reţea de aproape 2.400 de staţii de servicii în 10 ţări din Europa Centrală şi de Sud-Est. Activităţile de explorare şi producţie ale Grupului MOL sunt susţinute de o experienţă de peste 85 de ani în domeniul hidrocarburilor şi 30 de ani în injecţia de CO2. În prezent, activităţile de producţie se desfăşoară în 8 ţări, iar cele de explorare în 9 ţări.
MOL România este o filială a Grupului MOL.
În prezent, MOL România operează 236 de staţii de servicii la nivel naţional, două depozite de carburanţi în Giurgiu şi Tileagd şi un terminal GPL în Tileagd.
MOL România are sediul central în Cluj-Napoca, sediu de business în Bucureşti, sediu administrativ în Arad şi un număr de 275 de angajaţi proprii.
În ultimii cinci ani, compania a investit în dezvoltarea infrastructurii de încărcare pentru proprietarii de vehicule electrice, instalând în 41 de staţii puncte de încărcare MOL Plugee. Aceste staţii au în prezent capacitatea de a deservi simultan 96 de vehicule electrice.